Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn

Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn
De Quim Monzó
Quaderns Crema, Barcelona, any 2004
213 pàgines, 12 €

Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn - Quim MonzóCatorze ciutats comptant-hi Brooklyn és un recull de les cròniques que Quim Monzó ha escrit en els seus viatges com a corresponsal. Són històries basades en el detall, amb dosis d’ironia i tocs de surrealisme. Aquest llibre és diferents d’altres reculls periodístics de l’autor. En obres com per exemple El dia del senyor o El tema del tema, se’ns mostra un Monzó crític i molt més irònic, ja que seva tasca a és comentar notícies, mentre que a les cròniques ens narra què veu.

El llibre està dividit en cinc parts, segons els llocs que ha descrit: “Visita a l’est”, “D’aeroport en aeroport”, “Turista a Barcelona”, “Setembre a Nova York” i “Dues ciutats d’Israel”. Tots, tot i ser distants en el temps (des de 1989 fins al 2002), comparteixen trets comuns: Monzó fa una fotografia dels llocs que visita amb detalls, aparentment insignificants, però que aconsegueixen transmetre la imatge al lector. Qualsevol crònica és una fotografia amb què l’autor completa l’àlbum fotogràfic dels llocs que visita. Tot i aquest tret comú, les diferents parts tenen diferències. “Visita a l’est” és un recull de les cròniques que l’escriptor va fer per El diari de Barcelona a finals de l’any 1989 i principis del 1990. En aquest capítol trobem Monzó es mostra més seriós respecte d’altres, ja que no només copsa com és una ciutat, sinó que també blasma la nova situació política de diversos països. “D’aeroport en aeroport” i “Turista a Barcelona” són cròniques surrealistes i iròniques, fotografies amb molt d’humor dels llocs que visita. En la primera, l’autor viatja per diferents aeroports europeus mentre que a la segona Monzó es posa a la pell d’un turista a la capital catalana. Per últim, “Setembre a Nova York” i “Dues ciutats en Israel” tenen elements dels altres capítols. Al visitar dos zones en conflicte (Nova York després de l’11 de setembre i Israel en plena intifada. L’escriptor en fa una descripció política, però sense perdre l’ironia que sempre l’acompanya.

El nou llibre de Monzó està escrit de forma molt senzilla, on l’autor ens mostra què veu, ens dóna petits detalls que conformen una gran fotografia. Aquests detalls permeten al lector fer-se una idea fidedigna d’allò que vol explicar. A més, el fet que en cada apartat l’escriptor disposi de vàries cròniques fan que pugui descriure les coses petites sense perdre de vista el tema de fons.
Aquesta descripció basada en porcions dóna un ritme bastant ràpid a la lectura. Això, afegit als tocs d’ironia i originalitat amb què escriu Monzó, fa que qui el llegeixi no s’aburreixi.

Per tant, Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn és un llibre entretingut, ben escrit, en què el lector podrà fer-se una idea de com són els llocs que visita Monzó. Tot això, escrit de forma diferent als articles periodístics de l’autor, però afegint-hi un toc dels ingredients que sempre utilitza, la ironia i l’humor. Amb aquests al·licients, Quim Monzó no defraudarà a aquells que el llegeixin. Un llibre totalment recomanable.

No hi ha comentaris a l'article

Comenta l'article